Hem till  Industrihistoriska föreningen i Västerås. Denna artikel "Surahammars bruk 1918 och Lucchini 2003 (film)" ligger under Internetboken / Andra storföretag.

Surahammars bruk 1918 och Lucchini 2003 (film).

Av Ulf Kjellsson 2016.

Om filmen Surahammars bruk 1918

Filmen Surahammars bruk 1918 visar verksamheten som bedrevs vid Surahammars bruk upp till 1918. Speltid: 27 minuter.
Filmen är i svart-vitt (förstås) och försedd med beskrivande tal av Eric Thorsell. (Fler filmer om Surahammars bruk med Eric Thorsell, se nedan.)
Filmen visar först vyer från Surahammar, både fabriksbyggnader och bostäder. En martinugn visas, både insättning av tackjärn och skrot och tappning. Detta blir ett göt på 18 ton som ska smidas till en generatoraxel. En smidd gigantisk vevaxel svarvas.
En elektrisk ljusbågsugn visas. Den gamla vedpuddelugnen som lades ner redan 1906 visas. Vi tittar in i stålgjuteriet, skrotningssmedjan och valsverket som valsar pansarplåt och tunnplåt.


Maskin för hjulring Surahammar 1918. Maskinen för att tillverka hjulringar till järnvägshjul i Surahammar 1918. Bild med tillåtelse från Lucchini Sweden AB.

Ett långt avsnitt visar tillverkningen av järnvägshjul, axlar och hopmontage till hjulpar.
Slutligen visas kontor, herrgård och vi får se verkstadsgrindarna när alla arbetarna väller ut vid arbetsdagens slut.

Om filmen Smide av tåghjul, Lucchini 2003.

Filmen smide av tåghjul 2003 visar verksamheten som bedrevs av ADtranz, och senare Lucchini Sweden AB.
Speltid: 42 minuter. Filmen är i färg och en speaker presenterar verksamheten.


Filmen har tillbakablickar till den gamla svartvita filmen som övergår i färg när man visar verkstaden år 2003. Filmen spelades in för att visa smedjan som strax därefter lades ner. Man kan se att en del maskiner sedan seklets början faktiskt fortfarande används, men att speciellt arbetarskyddet har förbättrats högst avsevärt. Det finns nu maskiner som avlastar människorna från tunga lyft och farliga situationer.
Filmen börjar med göt som tas emot och värms upp. Götet plattas successivt ihop till en hjultallrik. Hanteringarna av det vitvarma materialet görs med en lyftarmsmaskin som kallas Asean.

Maskin Wellman för järnvägshjul i Lucchini. Maskin "Wellman" för hantering av glödande ämnen till järnvägshjul år 2003. Bild med tillåtelse från Lucchini Sweden AB.

Det finns också en annan hanteringsmaskin för glödande hjultallrikar som kallas Wellman.
Det visas hur man pressar hjul till det svenska höghastighetståget X2000. Det finns olika hjultyper både de äldre med stomme och hjulring och de nyare som är helhjul (X2000).
När hjulet är pressat ska det härdas, i olika ugnar, ultraljudas för sprickor, hårdhetsprovas och slutligen sågar man itu ett hjul per charge för kvalitetskontroll.

Filmrättigheter.

Industrihistoriska föreningen i Västerås har tillstånd att visa de två filmerna Surahammars bruk 1918 och Smide av tåghjul från 2003 av ägaren Lucchini Sweden AB.

Tillverkning av järnvägshjul hos Lucchini i dag.

Länk till tidningen Ny Teknik som har en artikel om Lucchini i Surahammar, publicerad den 2016-09-21: Lean ska lyfta Surahammars anrika industri.

Mer information om Surahammars bruk.

Wikipedia: Surahammars Bruk.

Mer film om Surahammars bruks historia på Youtube.

Det finns filmer om Surahammars historia på Youtube. Det är ett tiotal filmer från 2 minuter till drygt en timme. Gå till Youtube och sök
surahammarshistoria bruksminnen
så hittar du dom.

Tillbaka till toppen