Hem till  Industrihistoriska föreningen i Västerås. Denna artikel ligger under Internetboken / Flygstaden.

Tjänsteresa utan biljett.

Författat av Ulf Kjellsson, publicerat 2019.

Inledning

Jag har gjort bedriften flyga en tjänsteresa med reguljärt flyg från Västerås till Köpenhamn utan biljett! Här är historien om hur det gick till. Jag jobbade i Västerås med underhållsplanering av tåg och ADtranz hade år 2001 blivit uppköpt av Bombardier. Företaget hette från maj 2001 Bombardier Transportation. Tidigt år 2002 fick jag en ny chef som fanns i Brygge i Belgien. Det blev möten i Bombardiers huvudkontor i Berlin. Man fick skriva en ansökan om att resa. Den skulle godkännas och skrivas under av chefen. Sedan ordnade sekreteraren biljetten via en angiven resebyrå. Biljetten kom sen i inlådan.

Flygbiljett 2002 Flygbiljett från 2002. Foto  Digitalt museum / Järnvägsmuseet.  (CC BY 4.0).

En resa till Berlin

Före 2002 skulle man ha en flygbiljett av papper med magnetremsa för att komma ombord. Sen kommer det en brytningstid, när man ska övergå till elektronisk biljett. Då behövde man bara visa sitt bokningsnummer som fanns på bokningsbekräftelsen och legitimera sig för att komma ombord. Elektronisk biljett var nytt och infördes successivt. Just i den tiden råkade jag i Arvid-kontoret ha två inkorgar för papperspost. Jag hade nyss bytt avdelning och flyttat. All post kom i den nya inlådan och den gamla som var längre bort fick vara kvar ett tag. Där kom ingen post.

Jag skulle resa till Berlin på en dagsresa fram och tillbaka utan övernattning. Vi flög då reguljärt med SAS via Kastrup i Köpenhamn, därefter nytt flyg till Berlin. Resebyrån hade mailat över min itinerary (resebokning). Ingen pappersbiljett kom och jag var ju van att det kunde vara så. Jag visade min itinerary och legitimerade mig vid Västerås flygplats och kom ombord på SAS-kärran till Köpenhamn utan problem. Där skulle jag byta plan till Berlin. Återigen inga problem. Jag kom ut till planet, väskan var inlastad i bagageutrymmet och jag sitter i min flygstol. Då kommer en tjänsteman fram till mig och frågar om jag är Ulf Kjellsson. Jag nickar, det stämmer. Då får du kliva av planet, du har ingen biljett. Jo det har jag visst sa jag, jag har en elektronisk biljett. Nej det har du inte. Det var konstigt, sa jag, kontakta min resebyrå så reder det ut sig. Nej, du får kliva av planet. Jamen det går ju inte, jag har ju väskan i bagagutrymmet. Kliv av planet, väskan plockar vi ut.

Hm, det här blir knöligt tänkte jag, men det var ju bara att gå ut och in i den väntande lilla bussen. Där jag fick sitta under bevakning. Det kändes rätt kymigt. Då försökte jag med min nya mobiltelefon få fatt på resebyrån utan framgång innan min väska var utplockad. Jag fick tillbaka min väska och blev körd tillbaka till terminalen i Kastrup och lämnad. Efter ihärdiga försök att nå resebyrån fick jag äntligen kontakt. Jag fick rådet att själv köpa en ny biljett till nästa flyg till Berlin (flygplats Tegel) och en ny returbiljett. Flygbiljetterna var ju rätt dyra på den här tiden, men jag använde mitt tjänstekreditkort. Problemet med det var ju att jag var personligen ansvarig för utgifter, så det gällde att få reseräkningen skriven, godkänd och klar innan kostnaden drogs från mitt konto.

Så kom det sig att jag blev rätt försenad till mitt möte i Bombardiers dåvarande huvudkontor längst upp i Saatwinkler Damm 43. Det var i och för sig var rätt nära flygplatsen Tegel. Det var faktiskt så nära flygplatsen att man kunde gå till Saatwinkler Damm. Det gjorde jag en gång. Taxichaufförerna var inte förtjusta om dom fick en så kort körning när dom fått vänta länge på en körning. Mitt möte den dagen blev ju rätt kort och ganska snart fick jag återvända och resa hem igen. Det kändes något snöpligt och onödigt.

Bombardier Arvid Bombardiers kontor Arvid i Västerås mars 2006. Foto: Ulf Kjellsson. Licens  (CC BY 4.0).

Väl hemma på Arvid-kontoret dagen efter tittade jag i den gamla inlådan. Där låg kuvertet med mina pappersbiljetter. Sedan fick jag omgående ta bort den där gamla inlådan och bara ha en. Ganska snart blev det bara elektroniska biljetter som gällde och då var det problemet ur världen.

Ulf Kjellsson

Västerås, 2019-07-16

Denna artikel är licensierad enligt Creative Commons  (CC BY 4.0).